mandag 27. juni 2011

Oppskrift PAVLOVA - en drømmekake







Etter å ha sett utallige PAVLOVA kaker rundtom i bloggland, fikk jeg endelig smakt på kaken hos svigermor på 17 mai.
Kaken er visstnok oppkalt etter den russiske balettdanserinnen Anna Pavlova.
Den er så frisk, god og smelter i munnen.
Og faktisk var den veldig enkel å lage. 





Det er ikke så mye som skal til heller......
Egg, fløte, sukker ... bær og frukt etter eget ønske!





Skill eggene og visp eggehvitene med saltet først.
Deretter tømmer du sukkeret i eggehviten. Pisk til eggehviten er helt stiv, ca 10 min.
Den stive eggehviten skal nå stekes og du legger den opp på et bakepapir i den form du ønsker at kaka skal være.





Jeg tegnet en sirkel i størrelse med kakefatet mitt og la den stive massen i sirkelen. 
Stekes/tørkes i ovnen på 125 grader i 1,5 time.
Den må avkjøles før du legger på krem og bær. Og kan evt. lages dagen i forveien.






Ta alle ingrediensene til eggekremen i ei gryte.
Sett varmen like opp under max, og rør hele tiden mens det koker opp.
Idet du kjenner at kremen tykner og det begynner å boble, drar du kasserollen av platen og lar eggekremen avkjøle seg.
(og du; hvis du ikke gidder å lage eggekrem...... bruk bare en pakke ferdig vaniljekrem.
Det var egentlig det som var planen min, men så hadde jeg jo alle disse eggeplommene til overs.....)




En utålmodig baby ville bare bæres, så da må mor ta frem bæresjalet for å gjøre ferdig kaka:)





Ta en boks kremfløte, pisk den til krem sammen med litt vaniljesukker
Så tømmer du den avkjølte eggekremen i kremen og blander det forsiktig sammen.
Tøm hele herligheten over marengsbunnen, pynt med de bærene du ønsker.

Voilà
- fiks ferdig drømmekake!






Dette var første gang jeg lagde pavlova - og det blir ikke siste gang:)
Kjempegod var den - og ikke minst 'easypeacy' å lage....
tilogmed med en baby på armen.




17 kommentarer:

  1. ser helt fantastisk ut :D takk for tipset. er det noe annet man kan bruke istedenfor maizenna ? (allergi ...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan bruke johannesbrødkjernemel :)

      Slett
  2. Mmmm..Nå fikk jeg vann i munnen her;) Denne skal absolutt prøves, tusen takk for oppskrift og nydelige bilder:)
    Klem

    SvarSlett
  3. Jeg lagde pavlova til 17.mai. Den er visst en skikkelig klassiker paa nasjonaldagen ettersom man kan dandere med baer i de norske fargene paa toppen!
    Vi syns vel alle at det ble litt vel sött...
    Men da hadde jeg 6 eggehviter og 3 dl sukker. Oppskriften sa 4 dl, men jeg syns det hörtes HELT vannvittig ut og kuttet ut litt.
    Men din saa alldeles lekker ut og sikkert supergod:)

    SvarSlett
  4. Denne er en sikker vinner på kakebordet - lagde den igår, og var ikke en smule igjen. Jeg hadde vaniljekrem ï bunn og is på toppen før jeg hadde kiwi og jordbær som pynt. Ulempen med is..er selvsagt aat den kan få tid til å smelte og ikke kan stå til dagen derpå. (men, her i huset - er det liten sjanse for at noe går til spille)
    Så søtt med den lille i sjal nær mamm'en - må være toppen av nærhet
    Bente

    SvarSlett
  5. Takk for godt tips til kake. Har bursdag om etpar dager og en pavlova hadde vært midt i blinken :) Alltid hatt lyst å prøve å lage den :) Fin inn-med-t-skje-oppskrift.

    Og for en herlig blogg :) Jeg må legge meg til som følger og i bloggrollen min :)

    Ha en fortsatt herlig uke :)
    Klem Karina

    SvarSlett
  6. Pavlova er fantastisk, men hadde vert enda meir etter min smak om det var utelukkande marengsbunn og bær. MMm :)

    SvarSlett
  7. Denne kaken er mega god. Jeg har i bittelitt vineddik og litt maizenamel i marengsen,da blir den litt seigere,nam! Kanskje jeg skal bake den en dag igjen,hmmm!

    SvarSlett
  8. Takk Heidi! Jeg kunne godt hatt den litt seigere:)
    Skal prøve det neste gang.

    Og til Marya; aner ikke om man kan bytte ut maizenamel med noe annet, men bruk heller ferdig vaniljekrem og bland med pisket kremfløte - det er også såååå godt:)

    SvarSlett
  9. Mmmm....jatakk! Skal lages, snart. FAntastisk!

    SvarSlett
  10. *slurp* Det ser bare deilig ut!

    Har heller ikke prøvd meg på en sånn enda men ser ikke bort fra at det blir en sånn eller to i løpet av sommeren :)

    klem,
    Signe

    SvarSlett
  11. Var inne og tittet på denne kaken kjapt i stad, men rakk ikke å kommentere. Den ser helt fantastisk ut! Denne skal jeg faktisk teste ut om ikke lenge. Virkelig. Kjenner igjen dette med bæresjalet for å få gjort ting ferdig. Et must! Tihi.. Fantastisk vakre barn du har. Lillesøster ser ut som en dukke! Vakker<3

    God klem fra meg

    SvarSlett
  12. Den så bare himmelsk ut, Vivian. Den skal jeg prøve meg på....
    Synes jeg hadde sett et mannfolk lage en pavlova m en unge på armen...hehe!!!
    Klem Bodil

    SvarSlett
  13. Hei :)
    MUMS!!! Dette skal prøves!!!

    Såg virkelig godt ut :)
    Og enkle oppskrifter er ikke å si nei til :)

    MÅ jo fortelle at jeg i går fikk postbilen på døren, og der var en stoor pakke til meg :) En hvit Kitchen Aid kjøkken maskin :) Så vi har bakt i går og i dag...og i morgen må jeg prøve denne :) Morro :)
    Tusen takk for oppskriften :)
    Kos deg med den lille og ha en finfin dag :) Klem fra Bente :)

    SvarSlett
  14. Heisan !
    Beste kaken jeg noen gang har smakt . Denne skal i alle fall lages til morsdagen . Forresten så har du den hærlige bloggen , så glad jeg har funnet denne .
    Ønsker deg og dine en flott mandags ettermiddag ! :))

    SvarSlett
  15. Hei Anonym! Tusen takk for fine ord♥. Og Pavlova er best:) Forresten veldig lenge siden jeg har laget det nå.

    SvarSlett
  16. Denne skal prøves i morgen ;-D

    SvarSlett