mandag 26. april 2010

Oppskrift på VÅRRULLER (de beste i verden)

Her kommer oppskriften som vi bruker på vårruller.



Denne "røra" passer til ca. 40 vårruller.

1 pakke vårrullefser med 40 stk (se bilde)
2 pk kyllingkjøttdeig  eller "vanlig" kjøttdeig
250 gr glassnudler (se bilde)
6 store gulerøtter
4 løk
2 bokser minimais
2 bokser bønnespirer
En halv chilli/en liten teskje hot chillipulver
2-3 fedd hvitløk
2 eggeplommer (hvitene spares og skal brukes til lim)
3 ss Thailandsk kyllingkrydder (se bilde)
3 ss Thailandsk svinekrydder (se bilde)
3 ss Oystersaus
3 ss soyasaus



Legg glassnudlene i varmt vann. Her skal de ligge til de er helt blanke og myke.
Rasp gulerøtter og løk i en stor bolle. Minimais og bønnespirer hakkes til små biter.
Bland alt sammen til en jevn røre i bollen.
Glassnudlene bør klippes før du har de i røra.
For å blande krydderet godt, er det best å bruke hendene!

Så er det tid for å rulle. Ca 2 store spiseskjeer med røre i hver vårrull.
Legg lefsa diagonalt og plasser røren litt under midten. Brett først over det ene hjørnet og pakk det godt til hjørnene på midten. Rull faste ruller og bruk eggehvite som lim på slutten



Vårrullene stekes i varm olje (kan bruke hva du selv vil) Vi bruker rapsolje.
Stekes i 5-6 minutter. De flyter når de er ferdige. Mitt tips er å steke de ute hvis du har mulighet.
Vi har en gassbluss som vi bruker til å koke krabber på... Den er utmerket til vårrrull-steking også.


Smaker himmelsk med soyasaus og sweet chilli saus til.
Og så kan man jo servere ris og salat.



Vi klarer jo aldri å spise opp alle på en gang, så vi fryser restene.
De smaker faktisk likegodt oppvarmet i varmluftsovn. Og blir like sprø igjen.
Tines først, og varmes på 250 grader i 15 minutter på rist.

Å lage vårruller tar jo fort litt tid....
Meg og min mann pleier å gjøre det sammen, og så har vi litt vin og koser oss mens vi lager det.
Lurer du på noe - spør gjerne!


Flere oppskrifter på god mat finner du her




26 kommentarer:

  1. Så digg..og så koselig å sitte å gjøre sammen! Det skal jeg jammen ta med meg videre! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. Å takk for at du deler! Dette innlegget blir lagret som bokmerke under oppskrifter!

    :-) Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. åå naaam. jeg elsker vårruller!! skal jammen teste denne oppskriften. mm..

    takk for søt kommentar hos meg:-)folie fikk jeg tak i en maling/jernvarebutikk. De hadde ulike farger. Jeg hadde lett lenge etter det.

    ha en fin kveld!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for det!:)
    Ble en fin tur i deilig vårsol idag! Herlig!:)
    Håper du har en fin kveld!

    SvarSlett
  5. Hei, så flinke dere er :) Jeg har aldri laget dette fra bunn av, og er imponert! Ha en fortsatt fin uke. Klemmer fra Elin

    SvarSlett
  6. Disse ser kjempegode ut!
    Så flinke dere er :)

    Prøvde meg på vårruller en gang jeg også, men stekingen gikk ikke så bra, de bare sank og hang fast i bunnen.
    Endte opp med å hive alt i raseri, hehe :P

    SvarSlett
  7. Jeg søkte på oppskrift på vårruller og fikk opp denne. De så veldig gode ut og tenkte jeg skulle handle inn og prøve dem :) Hvor kjøper du det krydderet, lefsene og glassnudlene? Er det en spesiell butikk?
    Jeg bor i Stavanger og håper å finne dem her også.

    Hilsen Monica

    SvarSlett
  8. Jeg søkte på oppskrift på vårruller og fikk opp denne. De så veldig gode ut og tenkte jeg skulle handle inn og prøve dem :) Hvor kjøper du det krydderet, lefsene og glassnudlene? Er det en spesiell butikk?
    Jeg bor i Stavanger og håper å finne dem her også.

    Hilsen Monica

    SvarSlett
  9. Oi sorry ser jeg klarte å legge kommentaren inn to ganger :)

    Monica

    SvarSlett
  10. Hei Monica.
    Du får kjøpt alle ingrediensene på innvandrerbutikker. Det er bare å spørre så får du hjelp til å finne alternativer dersom de ikke har akkurat disse typene.
    Lykke til!!
    Vivian

    SvarSlett
  11. hei tenkte jeg skulle prøve denne oppskrifiten. Vet du om det går ann å ha litt kålog oppi

    SvarSlett
  12. Til Anonym.
    Det er bare å legge til/ trekke fra de tingene en selv ønsker. Jeg vet det er flere som lager disse vårrullene med kål i:)

    SvarSlett
  13. Heisann Monica:)

    I kjelleren på kvadrat (under obs) er det en asiatisk butikk. De har det meste av dette:)

    SvarSlett
  14. Hei:)
    Jeg lurer på en ting. Når man lager vårruller, skal kjøttdeigen stekes før dette blandes sammen til en deig? Eller blandes alt dette sammen mens kjøttdeigen er rå? Slik at alt sammen, hele rullen pluss innmaten blir stekt helt tilslutt?
    Tusen takk hvis du tar deg tid til å svare:)

    Mvh Evy-Janne Holtet

    SvarSlett
  15. Hei Evy-Janne.
    I denne oppskriften skal alt være rått, også kjøttdeigen. Alt blandes slik som det står i oppskriften. Deigen/røra rulles inn i tynne vårrull ark og stekes så i noen minutter. Når de flyter kan du se at de er gjennomstekt.
    Men jeg har også sett andre oppskrifter på vårruller hvor kjøttet, løken og andre ingredienser stekes før de rulles.

    Vi har laget denne oppskriften maaange ganger og er kjempefornøyd!
    Lykke til!!

    SvarSlett
  16. ser kjempe godt ut, men du skrev gulrøtter feil :)

    SvarSlett
  17. Hei!
    Takk for en god oppskrift! Alt gikk fint helt til vi kom til stekingen, da gikk vårrullene bare i oppløsning, det ble hull på dem og innholdet fløt ut. Har du noe formening om hva som er grunnen til dette? :)
    Hilsen tre jenter som prøver vårruller for første gang

    SvarSlett
  18. Hei dere tre jenter!
    Jeg tror nok dere har rullet dem for løst, da blir det luft mellom og den tynne deigen sprekker under stekingen.
    Håper dere får det til neste gang. Jeg har forresten mindre "røre" i hvert ark nå enn i starten, så denne oppskriften blir ofte 50 stykker i steden for 40.

    Vivian

    SvarSlett
  19. Hei

    Veldig fin oppskrift kastet meg på å lagde dem for første gang for litt siden.
    De ble veldig gode:-). Har utviklet en liten taco-variant av vårruller dem ble også veldig gode.
    Overrasket over hvor lett det er å lage ordentlige vårruller. De man kjøper i butikken kommer aldri her i huset noe mer:-).

    Ha en riktig fin dag

    SvarSlett
  20. Hei: ) bruker oppskriften din, den er virkelig god! Takk for at du deler gode oppskrifter.Har i dag prøvd å smøre de inn med rapsolje og stekt de i ovnene på 200 grader i 20 minutter, det gikk kjempefint. Veldig raskt, 20 i slengen og smaker helt likt. Hege : )

    SvarSlett
  21. Takk før ei flott oppskrift :)
    Dem blei kjempegoe :)

    SvarSlett
  22. Hei! Har aldri prøvd å lage hjemmelagde vårruller ,men dag har jeg handlet inn alt så snart skal jeg og min eldste datter lage vårruller til fredagskosen!!!! Gleder meg såååå! Takk som deler oppskrift! Vh Jacqueline:)

    SvarSlett
  23. Hei! Har ikke klart å få tak i Thai kyllingkrydder. Kan jeg bruke kyllingbuljongpulver i stedet? Mvh Anine

    SvarSlett
  24. Hei! Når du steker de, friterer du dem, eller steker du det bare i panna lenge? Siden det står at de skal flyte opp tenkte jeg på.
    Fra Silje.

    SvarSlett
  25. Hei Silje.
    De stekes i olje... Olje som tåler mye varme. Så da blir de jo fritert. Jeg har en stor jerngryte som jeg har ute på gassbluss, og i den er det plass til ca 5 vårruller om gangen. Da flyter de når de er ferdige:)

    SvarSlett

Jeg setter stor pris på din kommentar. Tusen takk!!
Jeg prøver så godt jeg kan å besøke deg tilbake dersom du har blogg.

Du kan også kontakte meg på mail; v.detgodeliv@gmail.com
Ha en fin dag!